неделя, 7 април 2013 г.

Абсурдисвят и тоалетна хартия


И най-великото литературно произведение, и най-талантливият певец, и най-надареният лечител, строител, инженер, учител, учен и т.н. не чинят нищо без реклама. Същото важи и за най-ценните, полезни и прекрасни стоки.

Кога ли е създадена рекламата? Може би малко след измислянето на парите. И банките. И медиите.

Поговорката "Никой не е пророк в родината си" отдавна е префасонирана в нещо като "Никой, който не плаща за реклама или на посредници, които да го рекламират и препродават, не е пророк."

Информацията и глобализацията са хубаво нещо, но създават условия за пораждане на "посредници". Без тях творците, производителите и знаещите не струват вече нищо. Независимо, че те са двигателите на всичко.

От кога човечеството започна да ползва масово тоалетна хартия? От има-няма сто години? Кой направи масова тоалетната хартия? Кой внуши на хората, че животът без тоалетна хартия е невъзможен?

Когато нещо е масово - тогава то е добро. Прието с овации от всички. И всички си бъркат с желание в джоба и купуват тоалетна хартия. Някакъв криворазбран стаден принцип?

Кога електричеството стана масово нужно и използвано? Има-няма сто години. Явно, обаче, преди него не е имало живот - защото сега никой не може без електричество.

Електричеството няма нужда от реклама - гражданинът си знае, някак по рождение, че "трябва да ползва електричество"... По рождение ли?

Рекламата, която налага безапелационно модели, ни е накарала да вярваме в пълни абсурди.

Да потребяваме.

Да се превъзнасяме пред съмнителни "произведения на изкуството".

И, ох, да избираме "партии", които да ни управляват. И най-великата партия, ако е без реклама, не чини нищо.

Народът бива управляван от този, който крещи най-силно.

А силното крещене не е свързано със силен глас - то се определя изцяло от големината на рекламата.

Абсурдно, но гражданинът никога няма да избере нещо, ако не е чувал за него.

И, още по-абсурдно, гражданинът може да чуе за нещо, само ако това нещо има реклама.

Гражданинът плюе по рекламата, но не усеща как тя гради и владее целия негов мироглед.

Гражданинът е роб на медиите. Те формират съзнанието му, както си искат.

Ами, как да се разбере за нещо, ако то не е представено от медиите? Ако платени "корифеи" в дадена област не кажат, че този и този е признат и велик в своята област?

Може би има как, но съвременният гражданин е забравил за "другите опции".

А тях ги е имало допреди има-няма 100-200 години.

...

07.04.2013г. Аеиа

8 коментара:

  1. Информацията, която поемаме в днешно време е много по-обемиста от тази, преди 100 години и за улеснение понякога "забравяме", че посредника почти винаги е л***о. :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. :)))) Така е, Жени. И доколкото знам, мозъкът ни не се е изменил по никакъв начин отпреди 100 години - все един и същ процент от него ползваме и тогава, и сега. Значи - има нещо сбъркано и то не е времето, нито информацията.

      Изтриване
  2. Принципно си права, Сонче - хората се движат най-често на стаден принцип - избират това, което са чули или им е внушено. Аутсайдерите и тези, които вървят против всичко масово са много малко - все пак е по-лесно да се движиш с масата - няма нужда да се пънеш да мислиш или да откриваш нещо ново- инерцията те тика..

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кайти, да. :) Всъщност, със съвсем малко напъване всеки може да осъзнае колко от нещата, които го тормозят, или му пречат, или си мисли, че не може без тях, са всъщност само едни (само)внушени стереотипи. Нищо повече от мисловни конструкти. Аз далеч не съм осъзната и чат-пат току осъзная някой такъв мой стереотип, който ми е пречел - еее, наистина, усещането за освобождение е неописуемо, а промяната след това осъзнаване - също!

      Изтриване
  3. Привет! :)
    Много ми харесва определението за аутсайдер дадено в една част от "Улицата"
    "Определение за аутсайдер:Човек извън сайдера" А, сайдера и алтая по времето на моето детство, бяха много вкусни безалкохолни напитки!
    Никой не им правеше реклама , но ... то и нямаше особена конкуренция!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет, Ябълчице! :)))
      Суперско определение за "аутсайдер"! :))) Не го бях срещала.
      Аз не че съм против рекламата, самата аз съм я ползвала дълги години - без нея в наше време просто те няма. Действително, конкуренцията изисква всякакъв вид "борба" за клиента, няма как. Но от близо 15 години все си мисля и мисля - кое ли ще е това нещо, което ще замести в бъдеще рекламата и пиара? То може да не е заместител - а нещо изцяло ново и различно. Все някой гений ще го измисли или прихване от "общото поле" - надявам се.
      Но има и друг момент - ако хората масово станат прекалено осъзнати, т.е. да не може да им се налагат под път и над път стереотипи и "светогледи" - то тогава "новото" ще дойде от самосебе си. И няма да е така заробващо. Но това засега са мечти - те предполагат един изцяло различен и по-добър свят. :)

      Изтриване
  4. Без реклама не става!А информацията се удвоява на всеки 2 години!Манипулирани сме , непрестанно!От кьде да тьрсим защита?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей! Според някои информацията би трябвало към края на 2012 да е почнала да се удвоява на всяка стотна от секундата! Което, ако е вярно, показва директно, че ни трябва "нов мозък" - или включване на неработещите досега мозъчни области. Без да претендирам, че знам как да се избегне манипулацията - щото хората са манипулирани, откакто са създадени, и то не с лоша цел, просто такова ни е естеството - според мен един от начините е развиване на мозъка, или съзнанието. Разширяване на съзнанието - колкото то е по-обхватно, толкова повече варианти можем да видим и да не приемаме нещо си като единствената и свята истина.

      Изтриване